Tuchtrecht, klachten en geschillen
Het kan voorkomen dat een patiënt ontevreden is over de verkregen zorg en een klacht indient bij de zorgorganisatie (op grond van de Wkkgz) of bij het tuchtcollege voor de gezondheidszorg. Bijvoorbeeld als een arts naar de mening van een patiënt onzorgvuldig heeft gehandeld, te traag heeft opgetreden of onvoldoende voorlichting heeft gegeven. Ook zien we steeds vaker dat seksueel grensoverschijdend gedrag door een zorgverlener onderwerp is van een tuchtklacht. Een tuchtklacht kan veel impact hebben. Het is voor de zorgprofessional daarom zaak om in een vroeg stadium bijstand te krijgen, zowel in juridische als in menselijke zin. Kienhuis Legal helpt u met beide.
Toenemende klachtbereidheid
De patiënt stelt steeds hogere eisen aan de (kwaliteit van) zorgverlening en wordt ook mondiger. Hij heeft daarbij ook steeds meer toegang tot allerlei informatie(-bronnen). Zo kunnen mensen op verscheidene websites zorgaanbieders bekijken en de kwaliteit vergelijken. Ook weten zij goed hoe en waar zij een klacht aanhangig kunnen maken. De drempel om een klacht in te dienen is door stimulering van de overheid flink verlaagd. Dit heeft gevolgen voor de zorgaanbieder. Zij dienen een op grond van de wet (Wkkgz) een adequate klachtregeling ingericht te hebben en aangesloten te zijn bij een geschilleninstantie. Zowel bij klachten en geschillen op grond van de Wkkgz als bij tuchtklachten kunnen wij de zorgverlener bijstaan. Het is aan te bevelen tijdig hulp te vragen omdat een onzorgvuldig behandelde klacht ook gevolgen kan hebben voor de civiele aansprakelijkheid en verzekering. Uiteraard kan ook reputatieschade aan de orde zijn.
Wat we doen
Wij ontzorgen betrokkenen zodat deze zich kunnen blijven richten op zijn of haar beroep; de behandeling en verzorging van de patiënt. Wij adviseren en procederen waar nodig. Als het mogelijk is, worden we graag in een vroeg stadium betrokken, zodat we ook in strategische zin mee kunnen denken in oplossingsrichtingen. Onder deze oplossingen kan ook mediation of andersoortige alternatieve geschillenbeslechting worden verstaan.
Hoe moet u handelen als u een klacht krijgt? Wat mag u wel of niet zeggen? Hoe kunt u in specifieke situaties de kans op een klacht verkleinen? Kienhuis Legal geeft antwoord op deze en andere belangrijke vragen. We maken hierbij gebruik van onze jarenlange praktijkervaring op het gebied van gezondheidsrecht.
Wij begeleiden bijvoorbeeld bij het aangaan van een gesprek met de cliënt wanneer deze onvrede kenbaar maakt en geven ook adviezen rondom de verbetering van werkprocessen ter voorkoming van klachten.
Als de klacht een feit is helpen wij uiteraard bij het opstellen van het verweer en de behandeling ter zitting.
We helpen u ook graag om aan alle onderdelen van de Wkkgz te voldoen, zoals juridische en praktische ondersteuning bij de uitvoering van de Wkkgz, bijvoorbeeld advies ter voorbereiding op een gesprek over een incident of calamiteit, de rol van de klachtenfunctionaris en klachtencommissie, het opstellen van een calamiteitenrapportage en het doen van onderzoek door de IGJ naar aanleiding van een melding of een (dreigende) klacht.
Mensenwerk
We vinden het belangrijk om een duurzame oplossing te bereiken. Het is en blijft immers mensenwerk in de zorg, of het nu gaat om de zorgaanbieder of de patiënt/cliënt. Vanzelfsprekend zijn wij op de hoogte van de actuele wet- en regelgeving en rechtspraak, en van de ontwikkelingen in de zorg, kortom: de uitdagingen waar u voor staat.
Wij brengen onze kennis en ervaring graag aan u over, niet alleen door onze juridische dienstverlening maar ook door het schrijven van blogs, actuele berichten, artikelen en het geven van webinars en seminars.
Snel contact
Voor vragen kunt u ons altijd bellen. Of laat hier uw e-mailadres of telefoonnummer achter, dan wij nemen contact met u op.
Team Tuchtrecht, klachten en geschillen
Waar we bij helpen
Op een praktische, efficiënte en begrijpelijke manier, nemen wij juridische obstakels weg.