Crisisdienst voor ondernemers

Een crisis laat zich niet plannen.
Daarom is, voor die situaties waarin acuut overleg noodzakelijk is, 24/7 het volgende telefoonnummer beschikbaar +31 6 23 31 73 41

Uw telefoontje zal beantwoord worden door een ervaren advocaat van KienhuisHoving die samen met u de urgentie en te nemen maatregelen inschat.

Wij zijn als advocaten gehouden aan de gedragsregels van de Orde van Advocaten en de WWFT.
Door contact op te nemen via het crisisdienst telefoonnummer aanvaardt u de algemene voorwaarden van KienhuisHoving die staan vermeld op webpagina Kienhuis Legal Algemene Voorwaarden.

Wanneer in overleg wordt besloten dat u gebruik wilt maken van onze diensten, zullen wij uw legitimatie en een ondertekende opdrachtbevestiging verzoeken. Verder moeten wij checken of er geen conflicterend belang met andere cliënten bestaat.

Waarom crisismanagement

Een crisissituatie in een onderneming vraagt vaak snel handelen en overzicht over de situatie creëren.
Veelal brengt een crisissituatie ook juridische problemen met zich mee. Denk aan een datalek, een fraudesituatie of een inbraak.
Wij worden regelmatig betrokken bij de maatregelen die in een crisissituatie genomen moeten worden en kunnen zorgen voor coördinatie en het inschakelen van andere expertises. Een multi-disciplinaire aanpak leidt in de meeste gevallen tot de beste resultaten.
De specialisten waar we mee samenwerken omvatten veel disciplines, zoals bijvoorbeeld datasecurity experts, een recherchebureau, fiscalisten en accountants.

Een crisis in een onderneming houdt zich niet aan een agenda en komt meestal onverwacht. Zoals bij iedere crisis zijn de eerste uren vaak van cruciaal belang.

Voorbeelden van crises

Datalek

Een datalek doet zich voor wanneer er persoonsgegevens ongewild worden openbaar gemaakt, ontvreemd of gewijzigd. Ook als de persoonsgegevens niet meer te benaderen zijn, kan van een datalek sprake zijn.

Persoonsgegevens zijn alle gegevens die tot een natuurlijke persoon te herleiden zijn. Dat gaat dus veel verder dan naam, adres en woonplaats. Ook gegevens waar geen naam bij staat, maar die betrekking hebben op één persoon, zijn persoonsgegevens. Denk aan een IP adres, telefoonnummer, kenteken van een auto.

Een datalek kan tot (hoge) boetes van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) leiden en schadeclaims. Nog los van de reputatieschade die de organisatie leidt.

Van belang is de navolgende stappen te nemen:

  • in kaart brengen van de omvang van het datalek;
  • schade beperkende maatregelen nemen;
  • in geval van een hack of interne onregelmatigheden, bewijsmateriaal veilig stellen door een image te laten vervaardigen en loggings te verzamelen;
  • juridisch inschatten of binnen 72 uur een melding bij de AP noodzakelijk is;
  • juridisch inschatten of betrokkenen over wie de gegevens informatie bevatten ingelicht moeten worden;
  • communicatie met derden waaronder mogelijk de pers coördineren.

Daarnaast kan, afhankelijk van de omstandigheden het verstandig zijn aangifte bij de politie te doen, verzekeraar op de hoogte te stellen, toezichthoudend orgaan of ondernemingsraad op de hoogte te stellen en arbeidsrechtelijke maatregelen te nemen.

Wij hebben ervaring met de te nemen stappen bij een datalek en kunnen u daarbij bijstaan.


Hack

Een hack(poging) heeft vaak ingrijpende gevolgen voor een organisatie.

Het gebruik van IT systemen kan onmogelijk of onbetrouwbaar gemaakt zijn, wat direct operationele gevolgen heeft.

Daarnaast kan sprake zijn van gijzeling van data (ransomware) waarbij losgeld wordt geëist om de data terug te krijgen. Ook is het mogelijk dat door manipulatie van emailverkeer geld naar een verkeerde rekening wordt overgemaakt (o.a. CEO fraude).

Wanneer persoonsgegevens worden verwerkt in het gehackte systeem zal vrijwel zeker een datalekmelding plaats moeten vinden binnen 72 uur.

Van belang is de navolgende stappen te nemen:

  • in kaart brengen van de omvang van de hack(poging);
  • schadebeperkende maatregelen nemen;
  • bewijsmateriaal veilig stellen door een image te laten vervaardigen en loggings te verzamelen;
  • datalekmelding afhandelen en zo nodig betrokkenen informeren;
  • onderhandelingen met hackers opstarten in geval van ransomware;
  • verzekeraar informeren (beroepsaansprakelijkheid bijvoorbeeld);
  • al dan niet aangifte bij politie doen;
  • communicatie met derden waaronder mogelijk de pers coördineren.

Afhankelijk van de situatie moeten arbeidsrechtelijke maatregelen genomen worden en is het verstandig de raad van commissarissen of ondernemingsraad in kennis te stellen.

Wij hebben ervaring met de te nemen stappen bij een hack en kunnen u daarbij bijstaan.


Ontslag op staande voet (dringende reden)

Ontslag op staande voet van een medewerker vereist snel en onverwijld handelen.

Van belang is de situatie zo volledig mogelijk in kaart te brengen en te beoordelen of ontslag op staande voet mogelijk en verstandig is.

Belangrijke stappen:

  • bewijsmateriaal verzamelen en beoordelen;
  • haalbaarheid inschatten;
  • tijdschema communicatie opstellen;
  • preventieve maatregelen om escalatie te voorkomen (toegang tot pand of IT omgeving);
  • informeren betrokkenen

Crisistelefoonnummer

Heeft u vragen?
Neem contact met ons op