Het is al enige tijd geleden
dat wij een blog postten over het Wetsvoorstel digitale algemene vergadering.
Hoewel een datum voor invoering nog niet bekend is, zijn er wel onlangs Kamervragen
over het onderwerp gesteld. Tijd voor een update.
Korte inhoud
wetsvoorstel
Het wetsvoorstel geldt voorverenigingen, VvE’s, BV’s, NV’s, coöperaties en onderlinge
waarborgmaatschappijen. Deze rechtspersonen kunnen vanaf
dat moment een digitale (algemene) vergadering houden: een bijeenkomst waaraan
uitsluitend digitaal kan worden deelgenomen. Deze mogelijkheid komt naast de
bestaande regelingen een algemene vergadering fysiek ("op locatie")
of, als de statuten het toestaan, hybride (digitale deelname mogelijk maar ook
fysiek) te houden. Een zuiver digitale vergadering is op dit moment niet
toegestaan.
Er komt een onderscheid tussen de vereniging en VvE enerzijds en andere
rechtspersonen anderzijds. Bij de vereniging en VvE wordt geen
statutenwijziging vereist, maar moet de algemene vergadering machtiging verlenen
voor de digitale vergadering. Ook kunnen de statuten de digitale vergadering
uitsluiten. Voor BV’s, NV’s, coöperaties en
onderlinge waarborgmaatschappijenis eerst een statutenwijziging vereist om de digitale vergadering
mogelijk te maken.
Voor een uitgebreidere toelichting verwijs ik naar het blog van Anna Tenhagen:
Digitaal vergaderen; van illusie naar werkelijkheid?.
Welke meerderheid is nodig om de digitale vergadering in te voeren?
Er is een meerderheidsbesluit nodig. Er geldt niet op grond
van de wet een verhoogde meerderheid of zelfs unanimiteit. Statuten kunnen dit
echter wel voorschrijven.
Wat geldt bij calamiteiten?
Tijdens de Covidperiode was de digitale vergadering toegestaan. Het
wetsvoorstel bevat echter geen voorziening om in bepaalde noodsituaties
volledig digitaal te kunnen vergaderen zonder voorafgaande statutenwijziging. Wel
wordt onderzocht of in algemene zin een noodregeling voor een digitale algemene
vergadering nodig is.
Stichtingen
Hierboven ontbreekt de stichting. Dat is juist omdat de stichting naast het
bestuur geen ander orgaan zoals leden of aandeelhouders heeft. Het is de vraag
of de stichting de digitale (bestuurs)vergadering daarom al nu in de statuten
kan opnemen. Daar lijken geen formele bezwaren tegen te bestaan. Wie wat
voorzichtiger is, wacht echter op de invoering van het wetsvoorstel.
Nodig of wenselijk om op te
nemen
Zoals hiervoor aangegeven is het voor bepaalde rechtspersonen nodig de statuten
aan te passen om van de mogelijkheid gebruik te kunnen maken. De vraag is
echter of het altijd wenselijk is deze mogelijkheid te hebben. Het soort
rechtspersoon zal van belang zijn. Voor een landelijke (of internationale)
vereniging zal het een uitkomst kunnen zijn. Voor bijvoorbeeld een
buurtvereniging zullen juist de bijeenkomsten van groot (sociaal) belang
zijn.
Anticiperen.
Is het mogelijk al nu in de statuten de digitale vergadering op te nemen? Ja,
maar tot inwerkingtreden van het wetsvoorstel blijft dit zonder effect. Wie vol enthousiasme met de digitale vergadering
aan de gang wil gaan, kan in de statuten hierop alvast anticiperen en op de eerst
mogelijke dag een digitale vergadering houden.
Geschreven door Matthijs van Rozen.